الــــهــی نگـــاهــی

الــــهــی  نگـــاهــی

ما از تو به غیر از تو نداریم تمنا
حلوا به کسی ده که محبت نچشیدست
▁ ▂ ▃ ▅▅ ▃ ▂ ▁
آواز خدا همیشه در گوش دل است
کو دل که دهد گوش به آواز خدا؟
▁ ▂ ▃ ▅▅ ▃ ▂ ▁
بشوی اوراق اگر همدرس مایـے
که علم عشق در دفتر نباشد
▁ ▂ ▃ ▅▅ ▃ ▂ ▁
چو بشنوی سخن اهل دل مگو که خطاست
سخن شناس نیـے جان من،خطا این جاست

قرآن

معرفی کتاب

کانال تلگرام الهی نگاهی

بایگانی

۸ مطلب در مهر ۱۳۹۳ ثبت شده است

ابوحمزه ثمالی نقل می­کند می­گوید: « دیدم امام سجاد را که نماز می­خواند عبای آن حضرت از دوشش افتاد. آن را راست و تسویه نفرمود تا آن که از نماز فارغ شد، سؤال کردم از سببش » فرمود: « وای برتو، آیا می­دانی در خدمت کی بودم؟» ( آداب الصلاه ص 38)


خدا را خیــــلی دست کم گرفته ایم....

یعنی از "ما عرفناک حقّ معرفتک" یک چیزی آنطرفتر...

یک لحظه به شبهات مدرن علیه سبک زندگی اسلامی توجه کردن هم شاید خطاست...

همین را بدانیم که اسلام طرفدار ایجاد یک زندگی بر پایه فطرت انسان هاست! همان فطرتی که خالق ما بهتر از خودمان می شناسد!

امروز اگر سبک زندگی غربی و به اصطلاح مدرن، می خواهد جلو مدل اسلامی عرض اندام کند، به خاطر دید غلط ما و نگاه مادی به اطراف و ظاهرگرایی است!

یک مثال کوچک: آمار طلاق در خانواده های سنتی اسلامی گذشته و مدرن کنونی را مقایسه کنید!

آمار تجاوز به عنف در زندگی های سنتی گذشته و مدرن کنونی را مقایسه کنید. (می توانید آمار را به تناسب حساب کنید تا تفاوت جمعیت مؤثر نشود!)

آمار رضایت از زندگی، آمار جرم و جنایات اجتماعی و...موارد مشابه را در دو زندگی مقایسه کنید!

این ساده ترین راهی ست که شاید بتوان از طریق آن، دلیل برتری سبک زندگی اسلامی بر ماتریالیستی غرب را فهمید!


پ.ن: اگر کسی به شما گفت در عصر مدرن سرعت بیشتر از دوره اسلامی است، بگو اشتباه می کنی...طی الارض در مدرنیته هنوز نیامده! در حالی که در تاریخ اسلام وجود دارد! بگو اشتباه میکنی، پاسخ سوالات بنیادی زندگی را یک امام شیعه سریعتر و دقیق تر از هر ابر رایانه ای می گوید! بگو اشتباه میکنی، در جوامع مدرن، چشم برزخی، گوش برزخی، نفوذ روحانی، موت اختیاری و...نیست! ولی در تاریخ اسلام بوده و هست!


زنان ایرانی در بازی های آسیایی اینچئون افتخار کسب کردند؟؟؟!!!!

امام على علیه  السلام :

جِهادُ المَرأَةِ حُسنُ التَّبَعُّلِ؛

جهاد زن خوب شوهردارى کردن است.

کافی(ط-الاسلامیه) ج5 ، ص9 - خصال ج2 ، ص 620

***

امام على علیه السلام :

وَ لا تُمَلِّکِ المَرأَةَ أَمرَها ما جاوَزَ نَفسَها فَإِنَّ المَرأَةَ رَیحانَةٌ و َلَیسَت بِقَهرَمانَةٍ... ؛


کارى که در توان زن نیست به او مسپار زیرا او چون گُلى است (ظریف و آسیب پذیر) نه قهرمان و کار فرما.

نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 405 ، نامه 31


***

رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

إِنَّ خَیرَ نِسائِکُمُ الوَلُودُ الوَدُودُ لعَفیفَةُ، العَزیزَةُ فى أَهلِهَا، الذَّلیلَةُ مَعَ بَعلِهَا، المُتَبَرِّجَةُ مَعَ زَوجِها، الحِصانُ عَلى غَیرِهِ الَّتى تَسمَعُ قَولَهُ وَ تُطیعُ أَمرَهُ... ؛

بهترین زنانتان، آن زن زایا، بسیار مهربان و پاکدامن است که براى شوهرش خودآرایى مى کند و از غیر او خود را محفوظ نگه مى دارد، حرف شوهرش را مى شنود و فرمان او را اطاعت مى کند... .

  کافى(ط-الاسلامیه) ج5، ص324، ح1

***

امام باقر علیه السلام :

لا شَفیعَ لِلمَرأَةِ أَنجَحُ عِندَ رَبِّها مِن رِضا زَوجِها؛

هیچ شفیعى براى زن نزد پروردگارش نجات بخش تر از رضایت شوهرش نیست.

خصال ج2 ، ص 588

***

رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

اِذا حَمَلَتِ المَرأَةُ کانَت بِمَنزِلَةِ الصّائِمِ القائِمِ المُجاهِدِ بِنَفسِهِ وَ مالِهِ فى سَبیلِ اللّه  ، فَاِذا وَضَعَت کانَ لَها مِنَ الأَجرِ ما لا تَدرى ما هُوَ لِعِظَمِهِ، فَاِذا اَرضَعَت کانَ لَها بِکُلِّ مَصَّةٍ کَعِدلِ عِتقِ مُحَرَّرٍ مِن وُلدِ اِسماعیلَ ، فَاِذا فَرَغَت مِن رَضاعِهِ ضَرَبَ مَلَکٌ عَلى جَنبِها وَ قالَ : اِستَأنِفِى العَمَلَ، فَقَد غُفِرَ لَکِ ؛

هنگامى که زن باردار مى شود ، همانند روزه دارِ شب زنده دار و مجاهدى است که با جان و مالش در راه خدا جهاد مى کند و هنگامى که فارق شود ، پاداشى دارد که نمى دانى عظمت آن چه قدر است و هنگامى که شیر بدهد ، در هر بار مکیدن ، پاداش آزاد کردن یکى از فرزندان اسماعیل علیه السلام براى اوست و آن گاه که شیردادن تمام شود ، فرشته اى بر پهلوى او مى زند و مى گوید : «عمل را از نو آغاز کن که بى تردید ، آمرزیده شدى» .

امالى (صدوق) ص 412 - 411

***

رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

خیرهنّ أیسرهنّ صداقا

با برکت ترین زنان، کم مهریّه ترین آنان است.

نهج الفصاحه ص475 ، ح1536

***

امام على علیه السلام :

إِنَّ الْمَرْأَةَ رَیْحَانَةٌ وَ لَیْسَتْ بِقَهْرَمَانَة

همانا زن گل است و قهرمان نیست!


  نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 405 ، از نامه 31 - کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 510 ، ح 3 - من لا یحضره الفقیه ج 3 ، ص 556 ، ح 4911



عید سعید غدیر را محضر حضرت حجّت بن الحسن امام مهدی عج الله تعالی فرجه و بر تمامی شیعیان جهان تبریک و تهنیت عرض می کنم...از خداوند منّان می خواهم تمامی ما را با ولایت حضرتش زنده بدارد و با آن بمیراند و با آن مبعوث و محشور بفرماید...آمین

عید غدیر برای ثبت زمینی و ملکوتی ولایتی است که پس از پیامبر تا یوم القیامة ادامه خواهد داشت...فلذا باید بدانیم...کسی نتوانست و نخواهد توانست خلافت را غصب کند...شاید در زمین شورای سقیفه برگزار شود اما در عالم ملکوت کسی غاصب ولایت مولا نیست....

ولایت پا برجاست...و لو کره المشرکون... ولو کره الکافرون...

همیشه بدانیم...حقیقت همیشه پابرجاست و روزی خودش را نشان می دهد، اگر چه چند روزی رویش را بپوشانند...

امروز جـــاء الحق و زهق البـــاطل...انّ الباطل کان زهوقاً....


خداوند متعال در سوره ی اعراف آیه 179 می فرمایند:

وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لاَّ یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ یَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَئِکَ کَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ...

و در حقیقت بسیارى از جنیان و آدمیان را براى دوزخ آفریده‏ایم [چرا که] دلهایى دارند که با آن [حقایق را] دریافت نمى‏ کنند و چشمانى دارند که با آنها نمى‏ بینند و گوشهایى دارند که با آنها نمى‏ شنوند آنان همانند چهارپایان بلکه گمراه‏ ترند [آرى] آنها همان غافل‏ ماندگانند...

***

این آیه به این معنا نیست که عده ای از اول جهنّمی آفریده شده اند...نخیر

آفرینش خداوند رحمانی است...یعنی خداوند با صفت رحمت جنّ و انس را خلق کرده است، یعنی هیچ احدی از ابتدا جهنّمی نیست...دراین آیه شریفه این لامِ "لِجَهَنَّمَ " برای نشان دادن "عاقبت" است نه غایت!!! بدین معنا که عاقبت عده کثیری، به دلیل استفاده غلط از اختیارشان، نزول شأن و درجه پیدا می کنند...و به دوزخ می روند.

"کَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ" یعنی مستقیم هم مثل چهارپا نمی شوند، اول نزدیک به صفات او می شوند، بعد عین خود او می شوند و همینجور شاید بدتر مثل سنگ و "کالحجارة او قسوة..." که دیگر تکلیفشان مشخص است.1

انسان همیشه این نردبان اختیار را همراه خود دارد، حال یکی از این نردبان برای صعود به بالا استفاده می کند یکی برای سقوط به ته چاه...

اگر فرمود: "کَالأَنْعَامِ" یعنی به جایی می رسند که ابتدا هوسران می شوند، هدف زندگیشان هوس و خواسته ها و شهوات نفسانی است...از خدا هم چه بسا چیزی بخواهند صرفاً همان ماشین و خانه و پول و امقال ذلک است... وگاهی بدتر می شوند...دل سنگ می شوند...فقط به خود می نگرند و بس...


1-سوره بقره آیه 74: برخی دلشان از سنگ هم سخت تر است، از دل برخی سنگها آب می جوشد از برخی دلها خیری بیرون نمی آید!
ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُم مِّن بَعْدِ ذَٰلِکَ فَهِیَ کَالْحِجَارَ‌ةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً ۚ وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَ‌ةِ لَمَا یَتَفَجَّرُ‌ مِنْهُ الْأَنْهَارُ‌ ۚ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا یَشَّقَّقُ فَیَخْرُ‌جُ مِنْهُ الْمَاءُ ۚ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا یَهْبِطُ مِنْ خَشْیَةِ اللَّـهِ ۗ وَمَا اللَّـهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ

سپس دل های شما بعد از آن [معجزه شگفت انگیز] سخت شد، مانند سنگ یا سخت تر؛ زیرا پاره ای از سنگ هاست که از آنها نهرها می جوشد، و پاره ای از آنها می شکافد و آب از آن بیرون می آید، و پاره ای از آنها از ترس خدا [از بلندی] سقوط می کند؛ و خدا از آنچه انجام می دهید بی خبر نیست.

می بینی کسی ماشینش را رینگ اسپرت کرده، می گویند طرف عشقِ لاستیک است، دائم به فکر این لاستیک ماشینش است، فلان شخص عشقِ اتومبیل است، عشقِ گوشی است و امثال ذلک...

آخر آن دلی که درش حبّ لاستیک خودرو باشد که دل نیست، آپاراتی است...و اگر در آن حبّ ماشین بود که دل نیست، پارکینگ طبقاتی است، نمایشگاه اتومبیل است، قلبی که عشق خانه سازی دارد شهرک اختصاصی مسکنِ مهر است، و آنی که گوشی موبایل دوست دارد، غایت آمالش در حال حاضر آی فون سیکس است...

گاهی باید گفت صد رحمت به مردمان 4000 سال پیش، منظورم آباء و اجداد ابراهیم نبی خلیل الله (ع) است، لااقل خورشید و ماه می پرستیدند...امروز فلان هنرپیشه را، فلان نوازنده را، فلان شخص و... می پرستند.

وجود مبارک امام صادق علیه السلام فرمودند: "القَلْبُ حَرَمُ اللهِ فَلا تُسْکِنْ فِی حَرَمِ الله غیَرَ الله" دل انسان حریم خداوند متعال است، در آن بجز الله کسی را ساکن نکنید...چرا؟ چون این دل که سرمایه وجودی ماست و از بین نمی رود...فلذا نه باید و نه می شود در آن غیر از یک وجود متناهی را قرار داد...اگر حبّ غیر او باشد، روزی که باید شخص از آنها دل بکند، عذاب می بیند، مصیبت است!

خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید که عده ای "فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ" دلهایشان مریض است...در جای دیگر می فرماید:"وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ"... اگر دلمان کسالت دارد، لااقل شافی و دارویش را که شناختیم، رهایش نکنیم!

+

 

 

آیه ای که پست قبل نوشته شد... با تمام سادگی، پیچیدگی هایی دارد...

نمیدانم شاید برایتان سوال شده باشد: مگر ما دعوت خدایمان را استجابت نکردیم؟ مگر عبادتش نمی کنیم؟ مگر او را نمی پرستیم؟ مگر به او اعتماد نداریم؟ مگر نه این است که بازدیدکنندگان این وبلاگ غالباً اعتقاد و التزام عملی به اسلام دارند؟ پس چرا نویسنده این آیه را انتخاب کرده است؟

جواب: اگر پس از خواندن مطلب قبل این سوالات در ذهن شما پیش نیامده بود و دنبال جوابشان نبودید، باید اعتراف کنم صرفاً به درک ظاهری از منظور نویسنده رسیده بودید!

دلیل انتخاب این آیه، آن هم برای شما بچه مسلمان ها، یا به قولی "حزب الهی" ها، این است که بالای سرت باشد، بدانی هــــر روز باید این دعوت را لبیک بگویی...این گونه نیست که شما یک بار گفتی و تمام شد...انسان هـــر روز باید توبه کند...هــــر روز باید غرورش را، مینای خودپرستی اش را بشکند...و توجه خود را به اوامر الهیه کند...

مگر نه این است که در سوره بقره خداوند متعال فرمود: "اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّوُرِ..."؟، فلذا اگر کسی ایمان هم داشت، باز نباید فرض بر این کند دیگر من "مؤمن" شدم تمام شد، دیگر ما "حزب الهی" هستیم والسلام...

هــــــر روز باید با آرمانهای الهی تجدید میثاق کنیم !!!هــــر روز باید توبه کرد...هــــــر روز باید دنبال "النّور" بود! از قرآن، چراغ هدایت، کمک بگیریم!

این آیه را چاپ کنیم و بزنیم در اتاقمان...بالای سرمان، جلو دیدمان...هر روز مرورش کنیم...