الــــهــی نگـــاهــی

الــــهــی  نگـــاهــی

ما از تو به غیر از تو نداریم تمنا
حلوا به کسی ده که محبت نچشیدست
▁ ▂ ▃ ▅▅ ▃ ▂ ▁
آواز خدا همیشه در گوش دل است
کو دل که دهد گوش به آواز خدا؟
▁ ▂ ▃ ▅▅ ▃ ▂ ▁
بشوی اوراق اگر همدرس مایـے
که علم عشق در دفتر نباشد
▁ ▂ ▃ ▅▅ ▃ ▂ ▁
چو بشنوی سخن اهل دل مگو که خطاست
سخن شناس نیـے جان من،خطا این جاست

قرآن

معرفی کتاب

کانال تلگرام الهی نگاهی

بایگانی

۳

از حضرت امام رضا (ع) پرسید: یابن رسول الله شما معصومید و گناه نمی کنید، آیا فکر گناه هم نمی کنید؟

در محلی که با امام قدم میزد رسیدند به جایی که فضولات و کثافات بود. حضرت فرمود تو فکر خوردن این فضولات به سرت میاد؟

گفت: نه محال است. علی بن موسی الرّضا فرمود: گناه نزد ما هم مثل این فضولات است که فکر انجامش هم نمی کنیم.

***

در اینکه امام رضا (ع) مثل ما آدم بودند که شکّی نیست.

پس چگونه است که ما به لذّت گناه فکر میکنیم و امام آن را اینگونه میبیند؟

آیا امام برای دیدن گناه از نیرویی استفاده می کند که ما نداریم؟

***

جواب:

هرچند امامان ما معصوم بوده اند و خدا این ایمان و علم را به آنها داده است، اما

این طرز نگاه برای ترک گناه برای یک انسان عادی مثل من و شما محال نیست.

بلکه به نظر من همین طرز نگاه با تمرین و علم آموزی برایمان حاصل می شود!

چطور است که وقتی یک نفر را که قبلاً دیدیم حرفهای قشنگی میزده و در ذهن

از او یک انسان پرهیزگار ساخته بودیم و بعداً دیدیم زناکار از آب در آمد، مِن بعد

دیگر از چشممان می افتد و چه بسا تا آخر عمر از مراوده با او خودداری کنیم؟

اما وقتی دیدمان به انجام گناه ابتدا لذت بخش بود و بعداً فهمیدیم که چه باطن

 زشتـی دارد و در قیامت و پس از مرگ اینها مشخص می شود، بــــاز هم گنـاه

میکنیم؟

از چهار حال بدر نیست:

یا اینکه نمی دانیم فلان کار گناه دارد، که این اشتباه و سهل انگاری خودمان است.

چون حلال خدا حلال است تا روز قیامت و حرامش هم حرام. و با ندانستن ما (به جز موارد خاص)

ماهیت امر گناه عوض نمی شود. لذا باید بریم و یاد بگیریم بیکار ننشینیم!

دوم اینکه میدانیم و بی خیالیم یا اینکه ایمان نداریم به این حرف ها که خدا مارا بیامرزد.

چراکه ازین روضه ها که گناه نکنید زیاد تو گوش ماها خوندن که برامون کافی باشه!

سوم اینکه میدونیم بده و دلمون میخواد انجام ندیم ولی معتاد شدیم بهش، که اینم

وظیفه ماست براش چاره اندیشی کنیم و گرنه مقصّر محاسبه میشیم و باید تاوان بدهیم.

چهارم اینکه مجبوریم به انجام گناه، که درین صورت بر ما حرجی نیست!

***

در کل به این نتیجه میخوایم برسیم که این دیدگاه را داشتن محال نیست! تمرین میخواد

که هر کس داشته ، رسیده به این مقام...

امتحان کنید...

دوره بگذارید: 1روزه، 7 روزه، 10 روزه ، 20 روزه و 40 روزه!

مطمئناً می شود!

تعجیل در فرج مولامون صاحب الزّمان گناه نکنیم...

آشـنا

سخنان شما  (۳)

مراقبه، مراقبه، مراقبه
پاسخ:
بله صحیح میفرمایید.خدا کند که بفهمیم.
امام رضا میفرمایند:
ولو انی سلکت سبیل الحیاء لخفت من مقام الطلب والدعاء، ولکنی یا رب لما سمعتک تنادی المسرفین الی بابک، وتعدهم بحسن اقالتک وثوابک، جئت ممتثلا للنداء، ولائذا بعواطف ارحم الرحماء.
واگر راه حیاء را می پیمودم از خواستن ودعا نمودن می ترسیدم، ولی پروردگارا آنگاه که شنیدم گناهکاران را به درگاهت فرا خوانده، و آنان را به بخشش نیکو وثواب وعده می دهی، جهت اطاعت از ندایت آمده وبه عواطف مهربانترین مهربانان پناهنده گردیدم.
پاسخ:
چو در حضور تو ایمان و کفر راه ندارد.
چه دوزخی؟چه بهشتی؟چه طاعتی؟چه گناهی؟
نوشته اید :
چطور است که وقتی یک نفر را که قبلاً دیدیم حرفهای قشنگی میزده و در ذهن

از او یک انسان پرهیزگار ساخته بودیم و بعداً دیدیم زناکار از آب در آمد، مِن بعد

دیگر از چشممان می افتد و چه بسا تا آخر عمر از مراوده با او خودداری کنیم؟


---
من اگر همچین ادمی دیدم هیچوقت از چشمم نمیافتد .. چون میگویم شاید من هم یک روز ..فقط کافیست خدا نظر لطفش را بردارد تا معلوم شود چه شناگرانی هستیم ... گناه است دیگر ... بنده ممکن است مرتکب شود..از چشم خدایش نمیافتد با این گناه .. چرا باید از چشم بنده بیفتد؟ ..بنده حق ندارد که از چشمش بیفتد..
من هرچقدر هم بفهمم کسی گنهکار است باعث نمیشود از چشمم بیفتد چون ممکن است روزی مثل اوشوم اگر خدا لحظه ای به خودم واگذاردم ..
پاسخ:
بله درسته بنده هم خودم چه بسا این اتفاق دیگر در زندگیم نیفته!
چون میدانم مولایم علی (ع) فرموده: "اگر شب کسی را در حال گناه دیدی، سحر به چشم گناهکار نگاهش نکن شاید نیمه شب توبه کرده باشد!"
اما من قصدم نشون دادن ظرفیته!!! که میتونیم یه چیزی رو بد ببینیم و یه چیزو خوب!!!!!
اگر ما این ظرفیتو داریم که عملی را یا کسی را بد ببینیم پس باید بتونیم گناه رو شناسایی کرده و انجام آن را به شکل خوردن لاشه مردار فرض کنیم!