همان گونه که میدانیم مذاهب چهار گانه اهل سنت هر کدام از دیگری گرفته شده اند به این ترتیب که مالکی از حنفی گرفته است ، شافعی از مالکی گرفته است و حنبلی هم از شافعی گرفته است. و ابوحنیفه خود شاگرد امام جعفر صادق بوده است و در این مورد میگوید اگر آن دو سال (منظور دو سالی است که در محضر امام صادق علیه السّلام درس خوانده است) نبود نعمان هلاک میگردید.
نمونه زیر را در نظر بگیرید:
روزى ابوحنیفه براى ملاقات با امام صادق (ع ) در خانه امام آمد، و اجازه ملاقات خواست امام اجازه نداد. ابوحنیفه گوید: دم در مقدارى توقف کردم تا اینکه عده اى از مردم کوفه آمدند، و اجازه ملاقات خواستند، به آنها اجازه داد. من هم با آنها داخل خانه شدم وقتى به حضورش رسیدم گفتم : شایسته است که شما نماینده اى به کوفه بفرستید و مردم آن سامان را از ناسزا گفتن به اصحاب محمّد نهى کنید. بیش از ده هزار نفر در این شهر به یاران پیامبر ناسزا مى گویند.
امام : مردم از من نمى پذیرند.
ابوحنیفه : چگونه ممکن است سخن شما را نپذیرند در صورتى که شما فرزند پیامبر خدا هستید؟
امام : تو خودت یکى از همانها هستى که گوش به حرف من نمى دهى . مگر بدون اجازه من داخل خانه نشدى ؟ و بدون اینکه بگویم نشستى ؟ و بى اجازه شروع به سخن گفتن ننمودى ؟ شنیده ام که تو بر اساس قیاس فتوا مى دهى؟!
ابوحنیفه : آرى .
امام : واى بر تو اولین کسى که بر این اساس نظر داد شیطان بود.وقتى که خداوند به او دستور داد که به آدم سجده کند، گفت : من سجده نمى کنم ، زیرا که مرا از آتش آفریدى و او را از خاک و آتش گرامى تر از خاک است.سپس امام براى باطل بودن قیاس مواردى از قوانین اسلام را که بر خلاف این اصل است ذکر نمود) و فرمود:به نظر تو کشتن کسى به ناحق مهمتر است یا زنا؟
ابوحنیفه گفت : کشتن کسى به ناحق .
امام : بنابراین اگر عمل کردن به قیاس صحیح باشد، پس چرا براى اثبات قتل دو شاهد کافى است ولى براى ثابت نمودن زنا چهار شاهد لازم است ؟ آیا این قانون اسلام با قیاس سازگار است ؟
ابوحنیفه : نه .
امام : بول کثیف تر است یا منى ؟
ابوحنیفه : بول .
امام : پس چرا خداوند در مورد اول مردم را به وضو گرفتن امر کرده ، ولى در مورد دوم دستور غسل کردن صادر فرموده ؟ آیا این حکم با قیاس سازگار است ؟
ابوحنیفه : نه .امام : نماز مهمتر است یا روزه ؟
ابوحنیفه : نماز.
امام : پس چرا بر زن حائض قضاى روزه واجب است ولى قضاى نماز واجب نیست ؟ آیا این حکم با قیاس سازگار است ؟
ابوحنیفه : نه .
امام فرمود: شنیده ام که این آیه را ((ثم لتسئلن یومئذ عن النعیم )) یعنى (در روز قیامت بطور حتم از نعمتها سؤ ال مى شوید) چنین تفسیر مى کنى که : خداوند مردم را از غذاهاى لذیذ و آبهاى خنک که در فصل تابستان مى خورند مؤ اخذه و بازخواست مى کند.
ابوحنیفه گفت : درست است من این آیه را این طور تفسیر کرده ام .
امام فرمود: اگر مردى تو را به خانه اش دعوت کند و با غذاى لذیذ و آب خنکى از تو پذیرایى کند و بعد براى این پذیرایى به تو منت بگذارد، درباره چنین کسى چگونه قضاوت مى کنى ؟
ابوحنیفه گفت : مى گویم آدم بخیلى است .
امام فرمود: آیا خداوند بخیل است تا اینکه در روز قیامت در مورد غذاهایى که به ما داده ما را بازخواست کند؟ابوحنیفه گفت : پس مقصود از نعمتهایى که قرآن مى گوید انسان مؤ اخذه مى شود چیست ؟
امام فرمود: مقصود نعمت دوستى ما خاندان رسالت و اهل بیت است .
برادران عزیز اهل سنت این سوالهای یکی از امامان مذهب چارگانه اهل سنت از امام جعفر بوده است .به نظر شما کدامیک از این 2 شایسته امامت و پیروی هستند (شاگرد یا استاد)؟