برادری از ال تسنّن گفته بودند ما از سنّت پیامبر ص پیروی میکنیم و رافضی ها (شیعیان) ایشان را قبول ندارند. دلیل به آن دلیل که نماز را ما مثل پیامبر می خوانیم و شما نه!....
جواب:
یک روایت صحیح از پیامبر اکرم درباره دست روى دست گذاشتن در نماز وجود
ندارد. و مهمترین مدرکى که آورده شده نقل کتاب بخارى و مسلم است. و هر دو
روایت از نظر سند مرسل ـ و بلکه از نظر دلالت هم مخدوش ـ است چنانچه عینی (
عمدة القاری 5: 278.( و شوکانی ( نیل الاوطار 2: 187.) و سیوطی (لتوشیح
على الجامع الصحیح 1: 463.( به این معنا تصریح کرده اند.
نماز پیامبر هم
اینگونه بوده : محمد بن عمر و ابن عطا روایت کرده اند ابو حمید ساعدی از
ده نفر از اصحاب رسول خدا شنید که یکی از این ده نفر ابوقتاده است پس ابو
حمید می گوید من داناترین شما به نماز رسول خدا هستم به او گفتند : نماز را
عرضه کن پس گفت : رسول خدا زمانی که به نماز می ایستاد دو دست خود را بالا
می برد تا موازی دو گوشش قرار می گرفت سپس تکبیر می گفت تا اینکه هر عضو
بدنش در جای خود قرار می گرفت سپس حمد و سوره را قرائت می کرد سپس تکبیر می
گفت سپس دو دستش را تا گوشش بال می آورد سپس به رکوع می رفت و دو کف دست
خود را بر زانو می گذاشت سپس آرام می گرفت نه سرش را بالا می آورد و نه
زیاد پایین می انداخت و می گفت خدا سخن کسی که او را مدح کند شنید سپس دو
دستش را بالا بر تا کنار گوشش قرار گرفت سپس گفت : الله اکبر و سپس خود را
به زمین انداخت و دو کف دست خود را کنار خود گذاشت سپس سر بلند کرد و بر
پای چپ نشست و انگشتان دو پایش را موقع سجده باز کرد و سجده کرد و سپس الله
اکبر گفت و بلند شد و بر پای چپ نشست تا همه اندامش آرام گرفت سپس در سجده
بعد همین کار را کرد .... همه گفتند : راست گفتی رسول خدا اینچنین نماز می
خواند .
امام مالک در الموطا و ابوداود آن را نقل کرده اند و ترمذی درباره آن گفته است: حدیث حسن صحیح
سنن
ابن ماجة ، ج 1، ص 280 ، سنن أبی داود، ج 1، ص 170 کتاب الصلاه باب
استفتاح الصلاه ، سنن الترمذی، ج 1، ص 188 باب ما جا فی وصف الصلاه ، مسند
أحمد ج 5، ص 424، سنن الدارمی ، ج 1، ص 314 کتاب الصلاة باب صفة صلاة رسول
الله ، السنن الکبرى للبیهقی، ج 2، ص 72 ، عمدة القاری، ج 6، ص 104 ‘ صحیح
ابن حبان ج 5 ص 196...
و برای همین است که هیچ یک از این چهار مذهب دست بسته نماز خواندن را جزء واجبات نماز نمیدانند بلکه آن را از مستحبات نماز میدانند:
عبدالرحمن جزیری صاحب کتاب الفقه علی المذاهب الاربعة می نویسد:
قراردادن دست راست بر روی دست چپ زیر ناف یا بالای آن سنت است ،و این عمل به اتفاق سه تن از ائمه مذاهب چهار گانه سنت است .
الفقه
علی المذاهب الاربعة ج 1 ص 251 ،کتاب الصلاة با ب وضع الید الیمنی علی
الیسری فی الصلاة ، الفقه علی المذاهب الاربعه ج 1 ص 285 المکتبة الشاملة
اصدار اول .
حال ما به شما پیشنهاد میکینم که بررسی کنید تا متوجه شوید
چه کسی این بدعتها را وارد دین کرده است و شما ایا در این یک نمونه از
پیامبر پیروی میکنید تا بعدا به بقیه موارد اشاره شود.