الــــهــی نگـــاهــی

الــــهــی  نگـــاهــی

ما از تو به غیر از تو نداریم تمنا
حلوا به کسی ده که محبت نچشیدست
▁ ▂ ▃ ▅▅ ▃ ▂ ▁
آواز خدا همیشه در گوش دل است
کو دل که دهد گوش به آواز خدا؟
▁ ▂ ▃ ▅▅ ▃ ▂ ▁
بشوی اوراق اگر همدرس مایـے
که علم عشق در دفتر نباشد
▁ ▂ ▃ ▅▅ ▃ ▂ ▁
چو بشنوی سخن اهل دل مگو که خطاست
سخن شناس نیـے جان من،خطا این جاست

قرآن

معرفی کتاب

کانال تلگرام الهی نگاهی

بایگانی

۳

دو نظام خلقت، تکوین و تشریع:

در نظام تکوین انسان آزاد است، "لا اِکراهَ فِی الدّین" اجباری نیستـــ...یعنی "توانایی پذیرفتن یا نپذیرفتن" را داریم! یعنی مثلاً شما مختاری در دنیا سَمّ هم بخوری یواشکی و کسی جلویت را نمی گیرد! اگر از بالای ساختمان خودت را پرت کنی پایین که قرار نیست خدا وسط راه تو را بگیرد! آزادی ازین جهت! امــــا....

در نظام تشریع این گونه نیست! شرع می گوید وقتی خوب و بد برایت تبیین شد و فهمیدی، واجب است مسیر درست را بروی و زندگی ات را تباه نکنی! نظام تشریع حکم میکند، انسان سمّ نخورد یا به عبارت دیگر می گوید: خودکشی حرام است!(هرچند در نظام تکوینی مانعی برای خوردنش بوجود نمی آید طبیعتاً)!

قرآن می گوید لا "اکراه" فی الدّین!!! میبینیم که دقیقاً همین است! یعنی شما 100 سال هم بی دین زندگی کن....قرار نیست مشتی از آسمان بیاد بخوره تو سرت! نـــــه...چه بسا کسایی بودن اینجور و در ظاهر خوش هم زندگی کردن و بعدشم مردن...ولی شرعاً میگیم "وای به حالشون!"....چرا؟؟؟ چون خدا بهشون نعمت عقل و تشخیص خوب از بد رو داده بود ولی باز هم نپذیرفتن! پس این نعمتا برای چی بود؟؟؟ فلذا در نظام تشریع آیه داریم: ﴿أَیَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَن یُتْرَکَ سُدی؟﴾ آیا انسان خیال میکنه "یاوه، بیهوده یا ولنگار " رها شده؟ همچنین در همان آیت الکرسی بسیار زیبا خداوند متعال این و نظام را شرح می دهد:

                                            لا اکراه فی الدّین )تواناییش رو داری دین رو بپذیری یا نپذیری(

                                   قد تبیّن الرّشد من الغیّ )ولی خوب و بد و نتیجه کار هم تبیین شده است!(

 



آشـنا

سخنان شما  (۳)

تولدت مبارک (؟! )
خدا قوت
با داستانی درباره واتس آپ بروزیم...
پاسخ:
سالم باشید
سلام
ببخشید "لا اکراه فی الدین" آیا به این معناست که ما انسانها نمی تونیم همدیگر رو مجبور کنیم که دیگری دینی رو بپذیره یا نپذیره؟
پاسخ:
سلام علیکم
لا اکراه فی الدین در مقام تکوین سخن می گوید که بدین معناست: در روال طبیعی زندگی ما مجبور به اختیار دین نیستیم! همانطور که اگر بخواهیم در خلوت خودکشی بکنیم کسی جلودار ما نمی شود!
لکن در شرایط کنونی باید نکاتی را در نظر داشت:
اول خداوند علاوه بر اینکه ما را مختار آفریده در انتخاب راه، نتیجه و عاقبت راه ها رو هم به ما نشون داده. یعنی نگفته چون مختاری در انتخاب...پس هرکاری خواستی بکن!!!! عقل و قدرت تشخیص خوب و بد رو داده! فرموده اگر دین نداشته باشی عاقبتت جهنم است...اگر مومن باشی به بهشت می روی...! کسی از این نظام تشریع هم نمیتونه فرار کنه!
دوم اینکه هیچ انسان عاقل و با احساسی حاضر نیست ببیند کسی دارد خود کشی میکند و او را رها سازد به حال خودش!
سوم اینکه ما انسان ها در قبال هم مسئولیت داریم!
چهارم نظام حکومتی ایران جمهوری و اسلامی است...یعنی قانوناً باید ظواهر دینی را در کشور مراعات کرد!

فلذا نتیجه کلی اینکه در ذات نمی شود کسی را مجبور کرد دین داری! همانطور که نمی شود کسی را مجبور کرد که خودش را در چاه نیندازد...اما می شود شخص را قانع کرد با دلیل و منطق و با عمل خودمون که دین داشتن بهتر از بی دینی است!

ان شاء الله به جواب رسیده باشید

هرچه میخواهی بگو

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">