الــــهــی نگـــاهــی

الــــهــی  نگـــاهــی

ما از تو به غیر از تو نداریم تمنا
حلوا به کسی ده که محبت نچشیدست
▁ ▂ ▃ ▅▅ ▃ ▂ ▁
آواز خدا همیشه در گوش دل است
کو دل که دهد گوش به آواز خدا؟
▁ ▂ ▃ ▅▅ ▃ ▂ ▁
بشوی اوراق اگر همدرس مایـے
که علم عشق در دفتر نباشد
▁ ▂ ▃ ▅▅ ▃ ▂ ▁
چو بشنوی سخن اهل دل مگو که خطاست
سخن شناس نیـے جان من،خطا این جاست

قرآن

معرفی کتاب

کانال تلگرام الهی نگاهی

بایگانی

۷

با سلام و تحیّات و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در این ماه گرانقدر و عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت مولی الموحّدین علی علیه السلام...

قبل از هرچیز نظر شما خواننده محترم را به صفتی که در جمله ی بالا برای امام علی علیه السلام بکار برده شد، جلب میکنم: سرور و مولای موحّدان!....موحّد را برای خودت اینگونه معنا کن، قشنگ است:

کسی که از کثرت دنیا به وادی وحدت و یگانگی الله جل ّجلاله راه پیدا کرده و غرق در وحدانیت شده است!

موحّد یعنی کسی که عالم را فعل خداوند متعال می داند و خود و محیط اطرافش را کمتر از لحظه ای بیرون از فعل خدا فرض نمی کند. حرف، حرفِ سنگینی است، لکن از شما می خواهم موتور ذهنتان را روشن کنید، دقایقی تدبّر کنید تا به مفهوم این سخن نزدیک شوید...

ادامه بحث گذشته در

بَلِ الْأِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ....بلکه انسان به نفس خود بیناست.......باید خودت را پیدا کنی!!!

اگر به این حرف ایمان داشتی، از همین الان شروع میکردی، ویژگی های جسمی و روحی خودت را به دقت تمام در یک کاغذ لیست میکردی، خودت یک نگاهی بهش می انداختی، و کمی اندیشه می کردی که نفس تو به کدام سمت رو دارد...دنبال چیست؟

مینوشتی: از صبح که بیدار می شوم، مثلاً مسجد میروم، یا دلم میخواهد بروم ولی نمی توانم...بعد فرضاً تا لنگ ظهر میخوابم، نماز ظهر را کمی دیرتر میخوانم...شبها بیدارم، عصرها بیقرار...و...

مهمتر از تحریر عواطف و علایق، اندیشه و تدبّر در آنهاست...خــــوب نگاه کن و ببین چه میخواهی از دنیا...نگاه به اعمالت، آمالت، اسرارت و اندیشه های پنهانت کن! تعارف را با خود کنار بگذار!

چطور است وقتی سر سفره می نشینی و بشقاب غذا را جلویت میگذارند، یک برانداز میکنی و ممکن است بگویی "این برای من زیادی است!"...دقت کن ببین بر چه مرکبی (نفس) سوار هستی؟ چقدر سوخت دارد؟ چقدر استقامت؟و...

همه را گفتم که بدانی ، رَحِمَ اللّهُ اِمْرَاً عَلِمَ مِن أینَ وَفی أینَ وَ إلی أینَ (سخنی است از مولا علی علیه السّلام: خدا رحمت کند شخصی را که بداند از کجا آمده، در کجا قرار دارد و بسوی کجا رهسپار است)، یعنی چه! برداشت امروز حقیر از این حدیث صرفاً بحث دنیا و آخرت نیست، بلکه نگاه به همین زندگی حال و آینده ات است...و این درک جز بوسیله ی "نگاه از بالا" و موحدانه به زندگی چه بسا ممکن نیست!

این تکلیف را به انجام رساندی، و روزها در احوال خویش اندیشیدی و سپس تغییرات و اصلاحاتت را در طول ماه ها مشاهده کردی، کم کم از سردرگمی بیرون می آیی، دیگر به بیراهه رفتن برایت بی معنا می شود، راه و چاه کنترل و اصلاح نفست به دستت می آید و می توان گفت اولین گام برای "مهـــــار نفس" را برداشته ای!

ان شاء الله ادامه داشته باشد...

سخنان شما  (۷)

۱۸ تیر ۹۴ ، ۰۰:۳۲ یا زهرا سلام الله علیها
شب نوزدهم ماه مبارک نا خود آگاه این صفت امیرالمومنین برایم جلوه کرد`` امیرالمومنین مولی الموحدین``
و چقدر زیبا شما اینجا این صفت را معنا کردید.کاش خدا توفیق دهد تا با تمام وجود بفهمم و درک کنم.

     
پاسخ:
ان شاء الله

حقیقت این صفت را باید با جان درک کرد...اینها تعاریف نوشتاری است! خدا کند که درک کنیم!

در این شب های نورانی التماس دعای جدی ..

 

وقتی در نفسم اندیشه میکنم برای نفسی چون نفس من تنها چیزی که مایه خوشحالیست کلمه "حیف " است ...

نماز و روزه ام که ارزانی خودم است ...

دلخوشم به کارهای خوبی که میخواستم انجام دهم و نشد و گفتم .. "حیف"

پاسخ:
محتاج دعاییم بزرگوار...خیالتان راحت شوخی هم در این زمینه با کسی نداریم!

توصیه حقیر این است که هرآنچه قبلاً فکر کرده بودید، بازهم بیشتر در نفستان اندیشه کنید...
همین که نگاه به گذشته می کنیم و آن را فراموش نمی کنیم خودش مایه امید است، ولو به گفتن یک "حیف" ختم شود!

علی ایّ حال، اگر معترفید که در زندگی شما تنها یک "حیف گفتن" با اخلاص است، ویژگی های آن را در خود بررسی کنید و سعی کنید درجه اخلاص سایر اعمالتان را به آن اندازه بالا ببرید.

وفقکم الله
گوشه ای از گفت و گو های خداوند با پیامبرش در شب معراج:
_پرودگارا! کدام عمل افضل است؟
_ هیچ چیز نزد من از توکل بر من و رضا به آنچه قسمت کرده ام نیست. ای محمد! آن ها که به خاطر من یکدیگر را دوست دارند،محبت من شامل حال آنهاست و کسانی که به خاطر من مهربانند و به خاطر من پیوند دوستی دارند آنها را دوست دارم و نیز محبتم برای آنان که توکل بر من میکنند فرض و لازم است و" برای محبت من حد و حدود و مرز و نهایتی نیست ..."
در فرازی دیگر آمده است:
_ ای احمد! همچون کودکان مباش که سبز و زرد و زرق و برق دنیا را دوست دارند و هنگامی که به آنان غذای شیرین و دلپذیری میدهند مغرور میشوند و همه چیز را به دست فراموشی می‌سپارند!!!
_پرودگارا! مرا به عملی هدایت کن که موجب قرب به درگاه توست! 
_شب را روز   روز را شب قرار ده!
_ چگونه؟!
_ چنان کن که خواب تو نماز باشد و شکم خود را کاملا سیر مکن!
در فرازی دیگر آمده است:
_ ای احمد! محبت من محبت فقیرانه و محرومین است. به آنها نزدیک شو و در کنار مجلس آنها قرار گیر تا به من به تو نزدیک شوم و ثروتمندان "دنیا پرست" را از خود دور ساز و از مجالس آنان بر حذر باش! 
فرازی دیگر:
_ ای احمد! زرق و برق دنیا و دنیا پرستان را مبغوض شمار و آخرت و اهل آخرت را محبوب بدار!
_ اهل دنیا و آخرت کیانند؟!
_ اهل دنیا کسانی هستند که زیاد میخورند و زیاد میخندند و میخوابند. خشم میگیرند، کمتر خشنود میشوند، نه در برابر بدی ها از کسی عذر میطلبند و نه اگر کسی از آنان عذر بطلبد آن را میپذیرند، در اطاعت خدا تنبل و در معاصی شجاعند، آرزوهای دور و دراز دارند و در حالی که اجلشان نزدیک شده به حساب خود نمیرسند و نفعشان برای مردم کم است، افرادی پر حرف، فاقد احساس مسئولیت و علاقه مند به خورد و خوراکند.اهل دنیا نه در نعمت شکر خدا به جا می آورند و نه در مصائب صبر دارند.خدمات فراوان در نظر آنان کم است و خدمات کم خودشان بسیار!خود را به خاطر کاری که انجام نداده اند ستایش میکنند و چیزی را مطالبه میکنند که حق آنان نیست!پیوسته از آرزوهای خود سخن میگویند و عیب های مردم را خاطر نشان میسازند و نیکی های آنها را پنهان!
_ پرودگارا!  آیا دنیا پرستان غیر از این عیبی دارند؟
_  ای احمد! عیب آنها این است که جهل و حماقت در آنها فراوان است، برای استادی که از او علم آموخته اند تواضع نمیکنن و خود را عاقل میدانند، اما در نزد آگاهان نادان و احمقند!
سپس به اوصاف اهل آخرت و بهشتیان پرداخته و میفرماید:
_ آنها مردی با حیا هستند، جهلشان کم و منافعشان بسیار، مردم از آنها در راحتند و از دست خویش در تعب و سخنشان سنجیده است.پیوسته حسابگر اعمال خویشند و از این جهت خود را به زحمت می افکنند، چشم هایشان به خواب میرود اما دل هایشان بیدار است، چشمانشان گریان است و قلبشان پیوسته به یاد خدا است. هنگامی که مردم در زمره غافل نوشته شوند آنها از ذاکرانند. در آغاز نعمت ها حمد خدا میگویند و در پایان شکر او به جا می آورند ، دعاهایشان در پیشگاه خدا مستجاب و تقاضایشان مسموع است و فرشتگان از وجود آنها مسرورند، مردم غافل در نظر آنان مردگان و خدا در نظر آنان حی و قیوم و کریم است(همتشان آنچنان عالی ست که به غیر او نظر ندارند) ... مردم در عمر خود یکبار میمیرند اما آنها به خاطر جهاد با نفس و مخالفت هوی، هر روز هفتاد میمیرند و حیات نوین میابند ... هنگامی که برای عبادت در برابر من می ایستند همچون بنیان مرصوص و سدی فولادینند و در دل آنها توجهی به مخلوقات نیست! به عزت و جلالم سوگند که من آنها را حیات و زندگی ای پاکیزه میبخشم و در پایان عمر خودم قبض روح آنات میکنم ... و در پایان عمر خودم قبض روح آنان میکنم ... و در پایان عمر " خودم " قبض روح او میکنم ...  و در های آسمان را برای پرواز روح آنها میگشایم ، تمام حجاب ها را از برابر آنها کنار میزنم و دستور میدهم بهشت خود را برای آنان بیار آید! ... 


ادامه ش رو میتونین از جلد 22 تفسیر نمونه سوره نجم پیدا کنین!
پاسخ:
سپاس از شما
چرا دیگه چیزی نمینویسین؟
پاسخ:
تا خدا چی بخواد
سلام...
امیدوارم "آخرین روایات" به منظور تغییر کاربری باشه نه پلمپ اینجا...!!!

یاعلی
پاسخ:
سلام علیکم
اگه ممکنه یک بحث منسجم در مورد امر به معروف و نهی از منکر داشته باشید،چون موضوعی که در جامعه ما فقدانش حس میشه،این موضوعه
گرچه بحثای شما به نوبه ی خود امر به معروف میکنن و نهی از منکر در آنها هست،ولی بهتره که این بحثا در زمینه ی اجتماعی و استفاده ی کاربردی از این امر تاکید شده ی اسلام باشه..

همچنان خواننده ی مطالب خوبتون هستیم
موفق باشید
۲۹ مرداد ۹۴ ، ۲۲:۳۰ یا زهرا سلام الله علیها
سلام خیلی وقته منتظر مطلب جدید هستیم.
پاسخ:
سلام علیکم به شما و دوستان بزرگواری که منتظر مطالب جدید هستند

چند وقتیست به شدت درگیر مشکلات و مسائلی در زندگ هستم...برای رفع آنها دعا کتید...ان شاء الله به محض پیدا کردن فرصتی برای تنفس، مطالب جدید نیز می آیند.

هرچه میخواهی بگو

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">